Doing time in a Freemantle Prison - Reisverslag uit Sydney, Australië van Robin en Babette Harbering - WaarBenJij.nu Doing time in a Freemantle Prison - Reisverslag uit Sydney, Australië van Robin en Babette Harbering - WaarBenJij.nu

Doing time in a Freemantle Prison

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Robin en Babette

20 Januari 2008 | Australië, Sydney

"From shackles and isolation, to walls, gates, gun towers and razor wire, Fremantle Prison was designed and built as a place of incarceration."

Vandaag zijn we in de Freemantle gevangenis geweest. Het is een vrij groot gebied midden in het stadje Freemantle (een havenstadje aan de kust bij Perth). De gevangenis is vanaf 1850 door gevangenen (verbannenen/militaire gevangenen/veroordeelden etc.) gebouwd van limestones. Het fungeerde tot en met 1991 nog steeds als een maximum high security gevangenis voor Western Australië met zo'n 900 gevangenen. Ook was er van eind 19e eeuw tot aan 1971 een vrouwengevangenis. In 1991 werd de Freemantle prison gesloten omdat gevangenen geen wc op hun cel hadden, maar een bucket (soort ijzeren emmer met deksel). In de begin jaren sliepen de inmates in een hangmat en een super kleine cel. De bewakers zaten allemaal in beveiligde kooien, dat betekende voor vooral nieuwe gevangenen dat als ze gelucht werden dat ze in de buurt van de kooien bleven. De luchtplaats was een jungle. We hebben twee tours gedaan, eentje door de celblokken,luchtplaatsen (waar ook tot midden van vorige eeuw lijfstraffen werden uitgevoerd), deathrow en de plaats waar voornamelijk moordenaars werden opgehangen. Australië heeft de doodstraf inmiddels afgeschaft, maar totdat ze dat deze werden ter dood veroordeelden opgehangen.

Na de uiterst boeiende tour door een voormalig bewaker, zijn we nog even naar de Freemantle Markets geweest (hetleek Thailand wel, leuk!) en the Cappucino Strip. Freemantle is top!!
Veel geschiedenis en sfeer; een absolute aanrader.

In de avond gebarbequed; heel erg gelachen met Mary en Hans! Zie foto's...
We hebben de sheesa gerookt :-)

Verder hartstikke leuk dat iedereen reageert op onze belevenissen; het is net alsof jullie ook een beetje hier zijn.

• 20 Januari 2008 - 15:58

Hansie-harley:

Jongens geniet er zo veel mogelijk van.Hans

• 20 Januari 2008 - 16:00

Inge:

Ik vindt het leuk dat jullie van elke dag wat jullie beleefd en gezien hebben een verslag maken ,ga zo door en veel plezier daar bij de ausies

• 20 Januari 2008 - 17:10

Je Broertje:

Heeeeeeey Zussie & Robin

Super leuk wat jullie allemaal mee maken daarzo oude prison van binnen bekijken dat is wel leuk maare pas op he dat je er niet zelf in komt he daar hahahaa..,
    nou hou je goed he daar en ik hoor wel weer hier @ de site.

Groetjes en liefs Ramon

• 20 Januari 2008 - 17:23

Cornelia:

Leuk om jullie avonturen te lezen! Hier in Holland missen jullie niets, alleen regen en het is zo'n 10 graden. Dus klef en nat. Onze ski vakantie was heerlijk, maar alweer voorbij. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ik zag op tv dat het aan de andere kant van Australië ook behoorlijk aan het regenen is. Hopelijk hebben jullie beter weer.

Dikke kus X

• 21 Januari 2008 - 11:32

Michel:

Robin en betje (toppers)
    Elkekeer als er een mailtje binnen komt van jullie lees ik hem meteen ben ook zo benieuwd wat jullie daar allemaal uitspoken en hebben gezien tot nu toe alleen nog maar hele leuke verhalen gelezen en leuke foto's gezien.
    Net alsof je ook een beetje aan het meereisen bent het lijkt me ook zo'n fantasteis land om door heen te reizen.
    De reis is helemaal geslaagd tot nu toe lijkt mij en jullie hebben nog een tijdje te gaan dus zullen er nog meer avonturen worden beleeft maar dat lees ik de komende tijd wel.
    Oké globetrotters heel veel plezier nog en pas goed op elkaar tot latuuuuur.
    TIP: Als jullie nog met een boemerang gaan smijten doe dan voor de zekerheid een helm op die kolere dingen zijn sneller terug dan je denkt.
    Jullie zijn dus bij deze gewaarschuwt.
    p.s. Robin je motor is bijna klaar ben zo vrij geweest om er aan te gaan knutselen ben nu 2wkn vrij dus het werk ligt nu even stil. Heb je motor af gestelt en hij loopt weer als een zonnetje.
    Gr Michel
    Doe Hans Anders nog even de groeten van mij.

• 21 Januari 2008 - 11:43

Carrie Ten Napel:

Hi,

Als ik dit weer zie en lees wil ik direct terug...Geniet ervan! Ik zit na twee weken vakantie weer op de redactie.. Vakantie is toch echt leuker dan werk haha...

gr Carrie

• 21 Januari 2008 - 12:25

Vincent Flits:

Hi guys,

Ziet er allemaal erg vet uit.. Be carefull en have fun :-)

Vincent