Loggerhead Turtles (Lat. Carreta Carreta) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Robin en Babette Harbering - WaarBenJij.nu Loggerhead Turtles (Lat. Carreta Carreta) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Robin en Babette Harbering - WaarBenJij.nu

Loggerhead Turtles (Lat. Carreta Carreta)

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Robin en Babette

19 Februari 2008 | Australië, Sydney

18 februari (vervolg)
Na ons overdag vermaakt te hebben in Bundaberg met onder andere een tripje naar de Bundaberg Rumfabriek. Hebben we
gisteravond en vannacht een nest loggerhead turtles 'uit zien komen' (hastling turles)in Mon Repos. Na enkele uren wachten kwamen de mini-schildpadjes uit hun nest gekropen. De kleine schildpadjes kropen overal heen net een paar uur oud. Wat een bijzondere ervaring! Veel beter dan Discovery Channel :-)

Wist je dat:
* Van elke 1000 uitgekomen schildpadjes, maar 1 volwassen wordt en zelf terugkomt naar het strand waar ze geboren is om daar weer haar eitjes te leggen (in het geval dat het een vrouwtje is..)
* Dat ze altijd op het zelfde strand hun eieren leggen waar ze zelf geboren zijn. (Alsof er geen andere stranden zouden zijn) Alles heeft te maken met magnetische velden.
* Dat de kleine net uigekomen schildpadjes naar het laagste punt aan de horizon gaan, meestal is dat de zee. Maar ze reageren vooral op licht, dsu kunstlicht is erg gevaarlijk, dan kruipen ze de verkeerde kant op ipv naar de zee.
* Dat Mon Repos het enige strand ter wereld is waar 3 soorten schildpadden hun eieren leggen (Green Turtle, Loggerhead Turtle en de Flatback Turtle)
* Dat de rangers in Mon Repos erg boeiend kunnen vertellen over hun passie en vele uren hebben doorgebracht om te wachten op de dieren. (-De natuur heb je niet in de hand-)
* Dat de lederback turtle, die we hebben gezien in de Australia Zoo de grootste ter wereld is en wel honderden jaren oud kan worden.
* Dat het zien van dieren in het wild een fantastische ervaring is!

Vandaag is het de 19e en we reizen nog wat verder naar het noorden.

• 19 Februari 2008 - 09:50

Nicole:

Wat een super ervaring om die schildpadjes uit hun ei te zien kruipen!! mooie foto´s!
    Ik hoop dat het weer een beetje mee gaat werken voor de komende tijd, veel plezier..

Groetjes xxx Nicole

• 19 Februari 2008 - 11:55

Mirjam:

Ja dat lijkt mij ook een hele ervaring om te zien. geweldig al die prachtige fotoos! Hoop dat het wer jullie vriendelijker gezind zal zijn, regen is nooit leuk maar al helemal niet een paar dagen achter elkaar in je vakantie notabene! Geniet maar weer lekker en pas goed op elkaar liefs van Mirjam

• 19 Februari 2008 - 12:41

Andre En Ricky:

Zo maak je nog eens wat mee zeg, gaaf. En hoe was het op de rum fabriek, heeft Robin het zich laten smaken????Wat beleven jullie toch veel zeg, maar goed dat alles opgeschreven staat, prachtig om het later terug te lezen.
    Wij vinden het super om het te mogen lezen geweldig.
    Geniet nog van jullie vakantie, en hopelijk hebben jullie nog mooi weer.
    Liefs van ons

• 19 Februari 2008 - 15:19

Je Broertje:

Wou wat super gaaf zeg om dat in real life mee te maken lijkt me om dat te zien hoe zo'n lief klein schildpadje uit komt ja je ziet het vaak op tv maar in real life lijkt mij dat ook super om te zien jullie maken echt super leuke dingen mee en zien ook een hele boel van het land ik denk stiekem dat jullie ooit nog weer eens terug gaan naar dat mooie land Australië dat weet ik wel zeker zo van jullie te horen is er erg veel te zien en te beleven daar nou ik spreek jullie snel weer LOVE YAH en pas goed op elkaar he liefs en groetjes Ramon

• 19 Februari 2008 - 18:33

Anita:

hoiii wat gaaf dat met die schildpadje dat je dat zo mee maakt echt gaaf zie je normaal allen op tv ..en jullie maken zoveel mee dat je zelf het gevoel heb dat je daar zit je verteldt het zo goed echt spannend daar ...hoop dat het weer wat beter is geworden ..hier is het weer koud maar wel af en toe met zonnetje// nou wacht je volgende verhaal weer af dikke vette kus

• 19 Februari 2008 - 20:18

Yvonne:

Jee hey wat om leuk om dat mee te maken. Genoeg om soep van te maken.
    Waar gaat de rest aan dood dan, vraag ik me af, worden ze opgevreten in zee of zo. Daar ook al een delicatesse.
    Maar goed alle gekheid op een stokje.
    Tis wel heel bijzonder allemaal..en ook leuk wat je erover vertelt. Over alles eigenlijk.
    Ik blijft jullie volgen. Heel veel plezier en tot melens.
    Kus. Yvonne

• 20 Februari 2008 - 10:02

Mirjam:

Hoi hoi Robin en Babette!

Hier op de redactie in het koude Nederland dacht ik weer eens aan je, Babet! Gave verhalen hoor, we missen je wel hier en zijn de weken al aan het aftellen totdat je terug bent.. Maar dat wil je misschien wel helemaal niet horen! Heel veel plezier daar nog en ik hoop op droog en zonnig weer voor jullie ;-)

Groetjes vanaf de redactie! Ook van Ingrid!

• 22 Februari 2008 - 10:15

Boris&Tonny:

Hallo Luitjes,

Ik zit op mijn werk en heb net weer eens al jullie foto's bekeken met Els. Ook van haar moeten jullie de groeten hebben. Heel leuk om weer alles achter elkaar te bekijken.

Al een paar dagen niks gehoord van jullie, toch niet in een waterpartij terecht gekomen?

Verheug me er nu toch wel op om jullie weer in levende lijve te zien.Maar geniet nog maar goed van de tijd daar.

Veel liefs van ons.